Księgowość w SSC/BPO – jak wybrać mądrze?
Kopiuj tekst

Księgowość w SSC/BPO – jak wybrać mądrze?

Wybór ścieżki zawodowej to jedna z najtrudniejszych decyzji w życiu młodego człowieka – właśnie dlatego zanim podejmiemy się konkretnej specjalizacji, powinniśmy dobrze poznać branżę i jej specyfikę. W ramach firm z sektorów Shared Services Centre (SSC) lub Business Process Outsourcing (BPO) możemy wyróżnić trzy najbardziej popularne działy - AP/AR/GL. Co kryje się pod tymi skrótami? Jakie predyspozycje kandydatów są pożądane na każdym ze stanowisk?

Wspomniane nazwy reprezentują trzy główne działy księgowości. Są to kolejno: Accounts Payable (AP), Accounts Receivable (AR) oraz General Leadger (GL). W ich obszarze wyróżniamy również poziomy stanowisk, które są zależne od kwalifikacji i doświadczenia pracownika. Jak funkcjonują poszczególne działy? Jakie kompetencje powinien posiadać kandydat?

Dołącz do działu Zobowiązań

Accounts Payable, to inaczej dział Zobowiązań, skupiający się głównie na procesowaniu oraz wprowadzaniu faktur zakupowych do systemu. Osoby pracujące w tym departamencie nie mają rozbudowanego kontaktu z Klientami bądź spółkami firmy. Praca polega głównie na kontroli poprawności wprowadzanych danych. To z kolei zapewnia terminowość w wykonywaniu płatności za zakupione towary.

Czym będziesz zajmował się w dziale Należności?

Przeciwieństwem działu AP jest dział Accounts Receivable będący działem Należności. Kandydat, który wybrał AR, powinien biegle władać językiem obcym, ponieważ jednym z jego głównych obowiązków będzie częstszy kontakt telefoniczny lub mailowy z Klientami bądź spółkami firmy. Dział ten skupia się głównie na wystawianiu faktur sprzedażowych, a następnie kontroli i księgowaniu ich w systemie. W związku z koniecznością wyjaśniania niezgodności, które mogą się pojawiać lub też uzgadnianiem sald, istotnymi cechą pracowników są łatwość nawiązywania kontaktów oraz asertywność w rozmowach telefonicznych.

Kariera w dziale Księgowości Głównej

Działem uważanym za dział ,,matkę” jest General Leadger - dział Księgi Głównej. W zależności od charakteru działalności firmy i zaawansowania procesów może on być bardziej lub mniej rozbudowany. Podstawowymi obowiązkami Księgowego GL jest weryfikacja wszystkich faktur, sprawdzanie danych finansowych w systemie, uzgadnianie sald, dokonywanie przelewów bankowych, udział w zamknięciach miesiąca, kwartału, roku. W związku z bardzo szerokim spektrum działań często współpracuje on z pracownikami działów AP i AR, w celu poprawnego prowadzenia Księgi Głównej. Dodatkowo generuje dane i przygotowuje zestawienia w trakcie audytów, będąc jednocześnie najlepszym źródłem wiedzy dotyczącej stanu finansowego firmy.

Kwalifikacje, które warto posiadać

W zależności od preferowanego przez kandydatów stylu pracy, mają oni szansę na rozpoczęcie swojej kariery zawodowej w każdym z tych działów. Kluczowymi wymaganiami są znajomość języków obcych, determinacja do pracy i bardzo dobre przygotowanie do spotkania rekrutacyjnego. W związku ze stopniem zaawansowania zakresu obowiązków Młodszy Księgowy najczęściej poszukiwany jest do działu AP lub AR, niemniej jednak wykształcenie ekonomiczne i znajomość języków obcych umożliwia absolwentom rozpoczęcie kariery zawodowej w Księdze Głównej. W zależności od preferowanego przez kandydatów stylu pracy mają oni szansę na rozpoczęcie swojej kariery, w każdym z tych działów. Niezależnie od wybranego działu, poszerzanie kompetencji oraz rozwój kwalifikacji zawodowych jest nieodzownym czynnikiem towarzyszącym pracownikom w każdym dniu pracy, sprzyjającym w pięciu się po szczeblach kariery zawodowej oraz stawania się ekspertem w swojej branży.
Powiązane artykuły
Czy hossa rekrutacyjna w branży TSL zaostrzy apetyt na podwyżki?

Pozycja pracowników na rynku pracy systematycznie się umacnia, a pracodawcy coraz silnej odczuwają presję płacową. W ciągu kilku ostatnich lat wynagrodzenia w branży utrzymywały się na niezmiennym poziomie, jednak jak wynika z Raportu Płacowego przeprowadzonego przez Antal, już w ubiegłym roku zaobserwowaliśmy 7-procentowy wzrost. Przeciętne wynagrodzenie w logistyce w 2017 roku wyniosło 8 591 zł w stosunku do 7978 PLN w 2016 roku. Czy to dopiero początek podwyżek?
Międzynarodowa migracja kadr IT przybiera na sile

Zostać, czy wyjechać? To pytanie coraz częściej zadają sobie polscy specjaliści IT. Kandydatów ciągnie na Zachód, który nadal oferuje wyższe zarobki i lepsze warunki zatrudnienia. Jednocześnie, różnica wynagrodzenia stopniowo maleje. Przede wszystkim ze względu na stabilizację płac u naszych sąsiadów, stały wzrost pensji w Polsce oraz niższe koszty utrzymania. Te z kolei są na tyle atrakcyjne dla pracowników ze wschodu i południa Europy, że obserwujemy ich stały przypływ do Polski. Czy skala migracji talentów pogłębi deficyt pracowników IT?
Jakich liderów szuka przemysł? Kompetencje menedżerów

Przeglądając ogłoszenia na portalach poświęconych pracy, możemy zauważyć, że kluczowe wymagania dotyczące menedżerów w przemyśle, zdają się opierać głównie o tzw. kompetencje twarde, czyli znajomość takich narzędzi i pojęć jak: Lean, Continuous Improvement, 5S, TPM, WCM, Kaizen, OEE, 5Why, Ishikawa, FMEA, wysoka/niska seryjność, znajomość procesów produkcyjnych oraz języków. Pracodawcy są jednak nastawieni na pozyskiwanie osób prezentujących postawy liderskie, ponieważ w rzeczywistości to kompetencje miękkie decydują o sukcesie menedżera. Z czego to wynika?
Kariera w finansach

Czy warto w „doświadczeniu” w CV wypunktować obowiązki (oprócz wpisania nazwy firmy i nazwy stanowiska)? Czy pisać wtedy o wszystkich zadaniach, jakie mieliśmy na danym stanowisku? Czy jeśli mamy doświadczenie w pracy w kilku firmach i wypełnialiśmy w nich podobne obowiązki, powinniśmy się powtarzać?
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.